یزدفردا :مصرف خودسرانه داروهاي خواب آور و آرام بخش علاوه بر ايجاد وابستگي بدن به اين داروها، در نهايت منجر به خواب آلودگي روزانه و اختلال در حافظه مي گردد.

دكتر اميررضا چمني در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان، ضمن اين كه خواب را از نيازهاي فيزيولوژيكي بدن عنوان كرد، گفت:خواب از جمله نيازهايي است كه براي حفظ انرژي و تعادل بدن لازم است و در صورت محروميت بدن از اين نياز، علائمي مثل خستگي، تحريك پذيري، تنش و عصبانيت در فرد عارض مي شود. وي عواملي از قبيل حالت هاي فيزيولوژيكي بدن، حاملگي، قاعدگي، ورزش، استرس و بروز برخي بيماري ها را در زمره مواردي ذكر كرد كه بر ميزان خواب تاثير مي گذارد.

دكترچمني ضمن دسته بندي اختلالات خواب به دو نوع اوليه و ثانويه، خاطرنشان كرد: مواردي همچون بيماري هاي روحي، افسردگي، تنش هاي عصبي، بيماري هاي جسمي، قلبي وعروقي، بيماري هاي گوارشي، سردرد، داروهاي محرك و ضد آسم، و داروهاي حاوي كافئين مي توانند در روند خواب اختلال ايجاد كنند.

وي متذگر گرديد: افراد به منظور درمان اين اختلالات از مصرف خودسرانه داروهاي خواب آور يا آرام بخش به مدت طولاني اجتناب نمايند و با مصرف كوتاه مدت داروهاي آرام بخش تحت نظر پزشك روند خواب خود را بهبود بخشند.

اين متخصص اعصاب و روان با اشاره به بروزعصبانيت و پرخاشگري ناشي از اختلالات خواب، به رعايت بهداشت خواب تاكيد كرد و اذعان داشت: افراد مي بايست سعي نمايند ساعت معيني را در طول شبانه روز براي به رختخواب رفتن و متعاقب آن ساعت مشخصي جهت از خواب بيدار شدن، منظور كنند.

وي پرهيز از چرت طولاني مدت در طول روز، اجتناب از صرف غذاهاي سنگين و يا گرسنگي در هنگام شب، عدم مصرف خودسرانه داروهاي خواب آور و مواد محرك مغز از قبيل الكل، كافئين، نيكوتين ، چاي، سيگار بويژه در هنگام شب، پرهيز از تماشاي تلويزيون قبل از خواب، گوش دادن به آهنگ هاي بدون كلام يا راديو، انجام فعاليت هاي ورزشي روزانه، دوش آب گرم قبل از ورود به رختخواب، مطالعه مطالب غيردرسي مثل روزنامه قبل از خواب، كم نوربودن رختخواب، عدم حرارت زياد و نبود سرو صدا در محل اتاق خواب ، پرهيز از مصرف زياد مايعات قبل از خواب و انجام تكنيك هاي آرام سازي عضلاني 30 دقيقه قبل از خواب را از مواردي دانست كه روند خواب را بهبود مي بخشند.

دكتر چمني افراد را به عدم تغيير ساعت و نظم خواب در تعطيلات آخر هفته توصيه كرد و يادآور گرديد: همچنين به افراد توصيه مي شود در صورتي كه بعد از چند دقيقه خوابيدن در رختخواب به خواب نرفتند، فعاليت آرام بخشي انجام داده و سپس به رختخواب بروند.

وي با بيان اين كه افراد در هنگام احساس بي خوابي، زياد به ساعت و گذر زمان توجه نكنند، گفت: اين امر موجب افزايش نگراني آنها و تداوم روند به خواب نرفتن مي گردد.

اين روانپزشك يزدي در پايان اظهار داشت: در نهايت توصيه مي شود افراد در صورت عدم خواب مناسب به متخصص مراجعه نموده و در صورت نياز از داروهاي آرام بخش استفاده نمايند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا